cerkiew.pl

Międzynarodowe kolędowanie w Terespolu

Urszula Glińska, 13 lutego 2017

Ostatni weekend stycznia, jak co roku od 22 lat wypełnił się świąteczną atmosferą wielonarodowego kolędowania. Ten, kto przyszedł na XXII Międzynarodowy Festiwal i uczestniczył w 2-dniowych przesłuchaniach, nie zawiódł się: poziom wykonań wschodniosłowiańskich kolęd, pieśni i piosenek nie ustępował poprzednim edycjom Festiwalu: był urozmaicony zarówno wokalnie, jak i instrumentalnie, a nawet… teatralnie. Przybyłe na Festiwal zespoły do występów przygotowały się doskonale. Na scenie spotkali się dzieci, młodzież i seniorzy, amatorzy i profesjonaliści, soliści i zespoły, muzycy-instrumentaliści i śpiewacy. Wszyscy w jednym celu: by chwalić Nowo Narodzonego, a tym samym dać wyraz wielowiekowej tradycji.

Na terespolskiej scenie 28 i 29 stycznia 2017 r. wystąpiło ponad 30 zespołów z Polski i zagranicy: z Rosji, Białorusi i Ukrainy. To oznacza, że publiczność w tych dniach ujrzała występy ponad 600 wykonawców, którzy podczas XXII Międzynarodowego Festiwalu Kolęd Wschodniosłowiańskich w Terespolu zaprezentowali różnorodny repertuar kolędniczy.

Pierwszego dnia, po oficjalnym otwarciu i powitaniu gości przez gospodarzy: Panią Annę Pietrusik, dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Terespolu oraz ks. Jarosława Łosia, proboszcza parafii św. Ap. Jana Teologa, w radosne kolędowanie wprawił słuchaczy energetyczny zespół folkowy „Czeremszyna”. To nieczęsta okazja, by grupę tę zobaczyć w kolędniczym repertuarze – dla Terespola jednak przygotowali osobny, nigdzie indziej nie prezentowany, występ. A kolędy? Niby dobrze znane, powszechnie śpiewane, ale jakże inaczej brzmiące – bo zaproponowane we współczesnej, folkowej aranżacji wyśmienicie nas nastroiły, i to już na początku festiwalu!

W dalszej części pierwszego dnia przeglądu różnorodność, ale jednocześnie profesjonalizm były tymi walorami, które dominowały i wyznaczyły charakter dalszych wykonań. Na scenie pojawiało się bowiem kolejnych 16 zespołów, profesjonalnie anonsowanych przez Pana dra Marcina Abijskiego, które reprezentowały rozmaity rodowód prezentowanych kolęd, jak na przykład Młodzieżowy Chór Parafii Prawosławnej pw. Zmartwychwstania Pańskiego w Białystoku – zespół oczarował publiczność serbską tradycją pieśni kolędniczych, czy chór „Chołmszczyna” z Centrum Kultury Prawosławnej w Chełmie, który – najmłodszy wśród uczestników (chór powstał w listopadzie 2016 roku!) – zaprezentował wysoki poziom, a także wyjątkowe oddanie oraz zaangażowanie w występ, czy Zespół Folklorystyczny Państwowego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego z Moskwy, który, bazując na długoletnich naukowych badaniach etnograficznych w terenie, przypomniał i wskrzesił korzenie ludowego, pierwotnego wiejskiego kolędowania. Zaś Kapela Bandurzystek „Zorianycja” Państwowego Uniwersytetu im. Iwana Franki we Lwowie ponownie, jako że zespół występował już podczas festiwalu w Terespolu, zaprezentowała wysoki kunszt śpiewu i gry na instrumentach. Z kolei Młodzieżowy Żeński Kameralny Chór „Freska” z Mińska na Białorusi, zaczarował publiczność profesjonalizmem, czystością i delikatnością śpiewu, a przede wszystkim kreatywnością i odwagą w aranżacji; „Lulajże Jezuniu” w ich wykonaniu na długo zostanie w naszej pamięci.

Innym zespołom występującym tego dnia także nie można odmówić zaangażowania, profesjonalizmu i oddania w przygotowanie oraz zaprezentowanie tradycji kolędniczej na scenie.

Drugiego dnia Festiwalu, terespolską estradę zdominowały zespoły dziecięce i młodzieżowe które, oprócz repertuaru wokalnego, zawojowały scenę pod względem teatralnym – z estrady niejednokrotnie można było usłyszeć nie tylko kolędy, ale też zachęty i nawoływania skierowane do publiczności, skłaniające do wspólnego śpiewania. Na długo w naszej pamięci pozostanie występ Rodzinnego Chóru Parafii Prawosławnej przy Klasztorze Zwiastowania Najświętszej Marii Panny w Supraślu, Młodzieżowego Chóru Parafii Prawosławnej przy Klasztorze Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Brześciu na Białorusi, Chóru „Kupalinka” Dziecięcej Szkoły Sztuk w Kobryniu na Białorusi, czy też Chóru „Legenda” Dziecięcej Szkoły Sztuk ze Lwowa. W wyjątkowy sposób w pamięci słuchaczy zapisał się także Żeński Kameralny Chór im. św. Lidii Parafii Prawosławnej pw. św. Jana Klimaka w Warszawie – delikatność i siła, subtelność i potęga wybrzmiewały zarówno w utworach śpiewanych przez zespół wspólnotowo oraz w przepięknych wykonaniach solowych.

Drugiego dnia, tradycyjnie, Festiwal zakończyło wspólne odśpiewanie kolędy „Niebo i Ziemia” przez wykonawców oraz licznie zgromadzoną publiczność.

XXII Międzynarodowy Festiwal Kolęd Wschodniosłowiańskich już za nami, jednak kolędnicze poruszenie, nierzadko rozgorączkowanie i ten charakterystyczny pośpiech, ale przede wszystkim różnorodność wykonań jeszcze wybrzmiewają w naszych sercach i pamięci. W tym roku dodatkowymi atrakcjami towarzyszącymi przeglądowi były: wystawa rękodzieła ludowego oraz wystawa fotograficzna Stowarzyszenia Orthphoto pn. „Dziedzictwo prawosławia – młodzież w działaniu dla parafii”.

Podczas dwóch dni przesłuchań byliśmy odbiorcami ponad 8 godzin wschodniosłowiańskiej, tradycyjnej muzyki Bożonarodzeniowej, a jednocześnie uczestniczyliśmy w żywej, od tysięcy lat kultywowanej tradycji kolędniczej wschodniego pogranicza Polski i Europy. Nie odbyłoby się to bez zaangażowania organizatorów Festiwalu: Dyrektora Artystycznego – Pana Andrzeja Boubleja, Prawosławnej Diecezji Lubelsko-Chełmskiej, pracowników Miejskiego Ośrodka Kultury w Terespolu, Nadbużańskiego Centrum Kultury oraz Fundacji Dialog Narodów.

XXII Międzynarodowy Festiwal Kolęd Wschodniosłowiańskich dofinansowany został ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Województwa Lubelskiego. Patronatem honorowym Festiwal objęli: Minister Kultury Dziedzictwa Narodowego, Wojewoda Lubelski Przemysław Czarnek oraz Sławomir Sosnowski Marszałek Województwa Lubelskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem sprawowały: TVP Kultura, TVP3 Lublin, Polskie Radio Lublin, Kurier Lubelski, Słowo Podlasia, portal Nasze Miasto, portal Cerkiew.pl.

Fot. Tomasz Grześ