polska: Zakończył się festiwal „Wschodniosłowiańskie Dziedzictwo Kulturowe Lublina”

Zakończył się festiwal „Wschodniosłowiańskie Dziedzictwo Kulturowe Lublina”

ks. Jerzy Łukaszewicz, 25 maja 2016

W dniach 20-22 maja z inicjatywy Oddziału Terenowego w Lublinie Bractwa Prawosławnego św. św. Cyryla i Metodego odbył się Festiwal Kultury Wschodniosłowiańskiej. W ciągu trzech dni zaprezentowane zostały trzy aspekty wschodniosłowiańskiego dziedzictwa kulturowego Lublina: historyczno-teologiczny, ikonograficzny i muzyczny.

W piątek po południu pod hasłem SŁOWO miała miejsce konferencja popularno-naukowa w Muzeum na lubelskim Zamku, podczas której wysłuchano trzech referatów:
- Wiara, kult, kultura – źródła wielokulturowości Lublina – prof. dr hab. Krzysztof Leśniewski, Katolicki Uniwersytet Lubelski,
- Renesans lubelski. Spotkanie kultur europejskiego wschodu i zachodu – prof. dr hab. Irena Rolska, Katolicki Uniwersytet Lubelski,
- Kaplica zamkowa Trójcy Świętej – synteza ducha i sztuki chrześcijańskiej.
To piątkowe popołudnie zakończył koncert muzyki cerkiewnej w stylu bizantyjskim w wykonaniu sióstr Żeńskiego Monasteru pw. Opieki Matki Bożej w Turkowicach.

Następny dzień, 21 maja, poświęcony był OBRAZOWI. Towarzyszyło mu hasło: „Ikona – okno wieczności otwarte na teraźniejszość”. Tego dnia rozstrzygnięto konkurs „Ikona jako okno rozmowy z Bogiem”, w którym wzięli uczniowie lubelskich szkół ponadgimnazjalnych. Konkurs przygotowany został z inicjatywy wizytatora diecezjalnego katechezy prawosławnej oraz dyrektora Instytutu Kultury Prawosławnej – ks. dra Andrzeja Konachowicza. Następnie wykład i warsztaty pisania ikon poprowadził Jan Grigoruk absolwent Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim, Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej oraz Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ikonograf Monasteru w Supraślu. Opowiedział on o pojmowaniu ikony w trzech aspektach: teologicznym, jako dzieła sztuki oraz i nieodłącznego elementu życia liturgicznego Cerkwi prawosławnej. Dzień ten uświetniły panie z Koła Gospodyń „Aktywne Kobiety” z Jabłecznej, które dla uczestników warsztatów ikonograficznych przygotowały tradycyjne potrawy z regionu nadbużańskiego województwa lubelskiego.

Trzeci dzień poświęcony śpiewowi przebiegał pod hasłem „Śpiew cerkiewny – duchowy zachwyt nad niestworzonym pięknem”. Zainteresowani śpiewem liturgicznym w Prawosławiu spotkali się na Boskiej Liturgii w katedralnej cerkwi pw. Przemienienia Pańskiego w Lublinie. Nabożeństwu przewodniczył ks. mitrat Andrzej Łoś w asyście ks. prot. Andrzeja Konachowicza. Podczas Boskiej Liturgii śpiewały dwa chóry: katedralny, pod dyrekcją lektora Andrzeja Boubleja oraz chór mniszek Monasteru pw. Opieki Matki Bożej w Turkowicach, pod dyrekcją siostry Eufalii (Zołotariew). Następnie w Centrum Diecezjalnym odbyły się warsztaty prezentujące śpiew cerkiewny rytu wschodniosłowiańskiego, praktykowanego w Cerkwi prawosławnej w Polsce oraz śpiewu bizantyjskiego (unison) praktykowanego przede wszystkim w monasterze turkowickim. Warsztaty poprowadzili dyrygenci chórów uczestniczących w Boskiej Litrugii.

Koncert galowy poprowadził rzecznik prasowy diecezji lubelsko-chełmskiej Andrzej Boublej, dyrygent chóru katedry lubelskiej. Podczas koncertu wystąpiły dwa chóry: Soboru Zmartwychwstania Pańskiego w Brześciu pod dyrekcją Liji Krac oraz Męski Zespół działający przy cerkwi pw. św. Sawy w Belgradzie pod dyrekcją ks. protodiakona Vladislava Rumenica.

Wieczorny koncert galowy w wykonaniu chórów: cerkwi św. Sawy w Belgradzie oraz cerkwi Zmartwychwstania Pańskiego w Brześciu w Centrum Kongresowym Uniwersytetu Medycznego Colegium Maius zakończył trzydniowy Festiwal Wschodniosłowiańskie Dziedzictwo Kulturowe Lublina.

Lubelski Festiwal Wschodniosłowiańskie Dziedzictwo Kulturowe Lublina odbył się dzięki finansowemu wsparciu Miasta Lublin, Marszałka Województwa Lubelskiego, Fundacji „Dialog Narodów”, Prawosławnej Diecezji Lubelsko-Chełmskiej oraz PGE Dystrybucja w Lublinie.
Organizatorami Festiwalu byli: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska, Bractwo Prawosławne św. św. Cyryla i Metodego Koło Terenowe w Lublinie oraz Lubelski Instytut Kultury Prawosławnej. Patronem Festiwalu jest Centrum Kultury w Lublinie – organizator projektu „Wielokulturowy Lublin”.