polska: Studencki wyjazd do Grecji

Studencki wyjazd do Grecji

Katarzyna Wnuszyńska, 16 sierpnia 2018

Z błogosławieństwa Jego Ekscelencji Najprzewielebniejszego Jakuba Arcybiskupa Białostockiego i Gdańskiego oraz na zaproszenie Jego Ekscelencji Najprzewielebniejszego Nektariusza Metropolity Argolidos, Katedra Teologii Prawosławnej Uniwersytetu w Białymstoku zorganizowała wyjazd młodzieży akademickiej w przepiękny region Grecji - półwysep Peloponez.

Wyjazd rozpoczęliśmy 24 lipca molebniem w białostockim soborze, sprawowanym przez ojca Sylwestra Klebusa, jednego z białostockich duszpasterzy akademickich, który wraz z matuszką Margarytą towarzyszył nam podczas wyjazdu. Po męczącej podróży przez Polskę, Słowację i Węgry dotarliśmy na nocleg do położonego w Serbii Nowego Sadu, gdzie mogliśmy spędzić wieczór wśród malowniczych uliczek starego miasta i zregenerować siły do dalszej podróży. W czwartkowy wieczór po dotarciu do naszego miejsca zakwaterowania, jakim był prawosławny ośrodek wypoczynkowy nieopodal miasta Nafplio, przywitał nas przebywający w Grecji Jego Ekscelencja Najprzewielebniejszy Andrzej Biskup Supraski, który wraz z ojcem Sylwestrem roztaczał nad nami opiekę duchową podczas wyjazdu.

Piątek upłynął nam na regeneracji sił po dwóch dniach wyczerpującej podróży i podziwianiu widoków roztaczających się z naszego ośrodka na zatokę i miasto Nafplio. Sobotę poświęciliśmy na zwiedzanie miasta Nafplio - pierwszej stolicy niepodległej Grecji, jego malowniczych uliczek i zabytkowych świątyń starego miasta, a także górującej nad nim twierdzy Palamidi. Nie zabrakło też czasu na odpoczynek na pobliskiej plaży.

Niedzielę rozpoczęliśmy Święta Liturgią celebrowaną przez biskupa supraskiego Andrzeja w jednej z miejscowych cerkwi. Nabożeństwo uświetnił swoim śpiewem świeżo utworzony chór studentów. Po skończonym nabożeństwie udaliśmy się na tradycyjną agapę, podczas której zaprezentowaliśmy wybrane pieśni paraliturgiczne i świeckie oraz zostaliśmy oprowadzeni po muzeum świętego Łukasza Arcybiskupa Krymskiego, gdzie mieliśmy możliwość poznania żywotu świętego oraz obejrzenia wielu pamiątek z jego życia. Następnie udaliśmy się do Epidaurus - najlepiej zachowanego antycznego amfiteatru oraz położonego nieopodal żeńskiego monasteru.

Następny tydzień rozpoczęliśmy od podróży do Aten, gdzie zwiedziliśmy antyczny Akropol oraz najważniejsze świątynie i zabytki starego miasta. Po zwiedzaniu udaliśmy się do jednej z ateńskich parafii, w której zostaliśmy powitani przez tamtejszego namiestnika i grecką młodzież. Spotkanie upłynęło w przemiłej atmosferze na wymianie doświadczeń oraz nauce tradycyjnych greckich tańców. Cały wtorkowy dzień spędziliśmy na pielgrzymowaniu do cudownego miejsca, jakim jest cerkiew świętej Teodory z dębami rosnącymi bez korzeni na jej dachu. Każdy miał też możliwość obmycia się w cudownie wypływającym spod cerkwi strumyku.

W środę mogliśmy zagłębić się w świat jednej z najstarszych antycznych cywilizacji, czyli Myken, której zabytki stały się natchnieniem dla dzieła Juliusza Słowackiego „Grób Agamemnona”. Resztę dnia, korzystając z cudownego greckiego słońca, spędziliśmy na jednej z najpiękniejszych plaż w Tolo. W czwartek postanowiliśmy odwiedzić miasto Mistra. To położone nieopodal Sparty, na zboczu góry miasto dało nam odczuć, że Grecja to nie tylko plaże, ale również sporo wysiłku fizycznego, który wynagrodził nam piękny widok roztaczający się ze ścieżek i monasterów tego średniowiecznego miasta. Piątek był dniem szczególnym, ponieważ w podróż do miasta Patra udał się z nami ordynariusz goszczącej nas diecezji- metropolita Nektariusz. Władyka zabrał nas na przejażdżkę kolejką z Diakopto do Kalawrity, której trasa wije się wśród skał jednego z piękniejszych kanionów Peloponezu. Po dotarciu na końcową stację udaliśmy się do malowniczego monasteru Megaspileo, a także do Świętej Ławry - miejsca, w którym narodziło się greckie powstanie niepodległościowe. Po dotarciu do Patry udaliśmy się do jednej z największych cerkwi na świecie - cerkwi św. Andrzeja, w której pokłoniliśmy się relikwiom i krzyżowi św. Apostoła Andrzeja Pierwszego Powołanego.

W sobotni poranek mogliśmy zagłębić się w codzienne życie mieszkańców Nafplio poprzez wizytę na miejscowym targu, gdzie każdy mógł się zaopatrzyć w świeże owoce i oliwę z oliwek. Czując, że czas naszego pobytu w Grecji nieubłaganie zbliża się ku końcowi, postanowiliśmy jeszcze raz zażyć kąpieli w Morzu Śródziemnym - tym razem korzystając z uroków plaż malowniczej wyspy Poros. W niedzielę wszyscy uczestniczyliśmy w Świętej Liturgii w katedrze miasta Argos, celebrowanej przez metropolitę Nektariusza i biskupa Andrzeja, podczas której spora część studentów przystąpiła do sakramentów spowiedzi i Eucharystii. Wieczorem po spakowaniu się i zrobieniu ostatnich zdjęć, przy pożegnalnym biciu dzwonów udaliśmy się w drogę powrotną do Nowego Sadu, a następnego dnia do Białegostoku.

O wyjeździe pisały również greckie media: