polska: II edycja festiwalu „Wschodniosłowiańskie dziedzictwo kulturowe Lublina”

II edycja festiwalu „Wschodniosłowiańskie dziedzictwo kulturowe Lublina”

ks. Jerzy Łukaszewicz, 22 maja 2017

19 maja 2017 r., w piątkowe popołudnie na Lubelskim Zamku rozpoczął się festiwal „Wschodniosłowiańskie dziedzictwo kulturowe Lublina”. Sympozjum popularnonaukowe zainaugurowało to prestiżowe przedsięwzięcie dla prawosławnych grodu Lublina. Ten dzień przebiegł pod hasłem: „POZNAĆ PRAWOSŁAWIE W LUBLINIE w XVII stuleciu”.

Organizatorami sympozjum byli: Lubelski Instytut Kultury Prawosławnej, Bractwo Prawosławne śww. Cyryla i Metodego przy współudziale Prawosławnej Diecezji Lubelsko-Chełmskiej. Uroczystości otworzył przewodniczący Koła Terenowego Bractwa śww. Cyryla i Metodego – Sławomir Wyspiański, po czym głos zabrała wicedyrektor muzeum na Zamku Lubelskim. Następnie festiwal otworzył Ordynariusz Diecezji Lubelsko-Chełmskiej, wspominając, że w kontekście tegorocznego jubileuszu 700-lecia Lublina rozważamy o najtrudniejszym dla dziejów prawosławia w naszym mieście XVII stuleciu, kiedy to ważą się losy Prawosławia na skutek agresji szerzącej się unii brzeskiej.

Pierwszym prelegentem tego wieczoru był prof. Antoni Mironowicz, który przedstawił dorobek kulturowy Kościoła prawosławnego w Rzeczypospolitej, na przełomie XVI i XVII w. Prof. Andrzej Gil przedstawił sytuację polityczną w XVII stuleciu dla Kościoła prawosławnego, ze szczególnym uwzględnieniem losów cerkwi Przemienienia Pańskiego w Lublinie, zaś mgr Marzena Gałecka – pracownik urzędu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Lublinie przedstawiła wartość artystyczną i strukturę ikonostasu lubelskiej cerkwi Przemienienia Pańskiego.

Dla melomanów muzyki cerkiewnej, a także dla uczestników pierwszego dnia festiwalu szczególnym duchowym przeżyciem był koncert hymnów cerkiewnych – muzyka dawna, w wykonaniu Męskiego Chóru Kameralnego im. Bogdana Onisimowicza, pod dyrekcją dra Marcina Abijskiego. Koncert odbył się w kaplicy św. Trójcy na Zamku, gdzie staroruskie freski najlepiej komponowały się z pięknymi akordami muzyki cerkiewnej wydania bizantyjsko-supraskiego.

Drugi – sobotni dzień festiwalu polegał na prowadzeniu warsztatów z zakresu fotografii prawosławnych obiektów sakralnych miasta Lublina, pod hasłem: „Uchwycić oraz utrwalić piękno sztuki i architektury wschodniosłowiańskiej w Lublinie”.

Na niedzielę, jako trzeci dzień festiwalu przybył do Lublina Męski Zespół Kameralny z Bułgarii „Cantus Serdicus”, który uczestniczył w Boskiej Liturgii sprawowanej przez Ordynariusza Diecezji Lubelsko-Chełmskiej. Po zakończeniu nabożeństwa dr Marcin Abijski przeprowadził warsztaty muzyczne dotyczące liturgicznej muzyki dawnej Cerkwi prawosławnej.

Punktem kulminacyjnym, kończącym tegoroczny festiwal był uroczysty, galowy koncert muzyki cerkiewnej w Centrum Kongresowym Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Podczas koncertu wystąpiły dwa chóry: Katedry Prawosławnej p.w. Przemieniania Pańskiego w Lublinie oraz „Cantus Serdicus” z Sofii (Bułgaria). Uczestnicy koncertu mieli sposobność oglądania wystawy znanych na Lubelszczyźnie fotografików Grupy Twórczej „MOTYCZ”. Ekspozycja usytuowana była na holu Centrum Kongresowego.

Tegoroczna II edycja festiwalu zrealizowana została dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Lublin w ramach obchodów 700-lecia miasta w 2017 r.; fundacji PKO Bank Polski oraz Urzędu Marszałkowskiego. Mecenat nad Festiwalem objęła Fundacja Dialog Narodów. Patronat medialny nad tą znaczącą dla społeczności prawosławnej imprezą duchowo-kulturalną objęli: Telewizja Lublin, Radio Lublin, Kurier Lubelski oraz portal cerkiew.pl

Fot: Tymofij Kozka