cerkiew.pl

25 marca 2016, tłum. Dominika Kovačević

Metropolita Góry Liban Jerzy (Khodr) na święto Zwiastowania

Kazanie władyki Jerzego podzielone jest na dwie części: pierwsza to analiza Apostoła tego święta (Hbr 2, 11-18), zaś druga wiąże Zwiastowanie z Wielkim Postem oraz tym, do czego on przygotowuje – to jest Wielkiego Tygodnia i Paschy.
24 marca 2016, tłum. Anna Jawdosiuk-Małek

Wielki Post w rozważaniach o. Aleksandra Mienia

Ojciec Aleksander, który niósł posługę w budzącej się do chrześcijaństwa Moskwie przełomu lat 80. i 90. minionego wieku, wpłynął na los wielu Rosjan w ateistycznym kraju. Prezentujemy wielkopostne rozmyślania tego autorytatywnego rosyjskiego duchownego. Mamy nadzieję, że jego słowa rozjaśniające sens modlitwy św. Efrema Syryjczyka pomogą Wam odkryć mądrość i głębię Wielkiego Postu.
22 marca 2016, Piotr Makal

Święto Czterdziestu Męczenników Sebastyjskich

Cerkiew wspomina dzisiaj 40 męczenników z Sebasty (Sorok muczenikow siewastijskich). Ich pamięć czci się 9/22 marca, zawsze podczas Wielkiego Postu. W ten dzień sprawowana jest Liturgia Uprzednio Poświęconych Darów.
19 marca 2016, tłum. Dominika Kovačević

Prawosławie poprzez przeszłość wkraczające w przyszłość – metropolita Paweł na Niedzielę Tryumfu Ortodoksji

Prawosławie to żywa Tradycja, a wyznawanie go oznacza przekazywanie tej wiary słowem i czynem, nie patrząc na mogące przyjść nieprzyjemne konsekwencje. Autor tego kazania, metropolita Aleppo Paweł (Jazidżi), zaświadczył swoim życiem, że wypełnia tę misję powierzoną każdemu prawosławnemu chrześcijaninowi: głosił Prawosławie słowem (wiele publikacji), czynem (działalność w diecezji) i przyjął cierpienie prawie trzy lata temu porwany przez islamskich rebeliantów.
19 marca 2016, o. Oliver Subotić

Współczesny ikonoklazm

Człowiek, który nie ma prawidłowego wyobrażenia ikony, nie ma prawidłowego obrazu siebie, ponieważ sam jest ikoną Boga, stworzoną na jego obraz i podobieństwo - o współczesnym ikonoklazmie opowiada o. Oliver Subotić.
19 marca 2016, tłum. Anna Kindziuk

12 powodów, dla których zostałem/pozostaję prawosławnym cz. 2

Druga część tekstu, który "rodowitym" prawosławnym pomaga docenić skarb wiary, jaki otrzymali, konwertytom przypomnieć, dlaczego taką drogę wybrali, zaś osobom zainteresowanym Cerkwią przedstawić Jej prawdziwość i unikalność.
17 marca 2016, o. Aleksander Mień

O tym, jak spędzić czas Wielkiego Postu

Okres Wielkiego Postu w Cerkwi jest po to, abyśmy mogli zebrać myśli, skoncentrować się i przygotować do powitania paschalnych dni.
16 marca 2016, Daniel Grygiewicz

O Liturgii Uprzednio Poświęconych Darów

Liturgią Uprzednio Poświęconych Darów nazywamy nabożeństwo, podczas którego wierni przyjmują Święte Dary - Ciało i Krew Chrystusa poświęcone wcześniej w trakcie pełnej Boskiej Liturgii św. Bazylego Wielkiego lub św. Jana Złotoustego.
13 marca 2016, Natalia Walicka

Słowo na Niedzielę Seropustną św. Jana z Kronsztadu

Dzisiejsza niedziela w Cerkwi prawosławnej nazywana jest Niedzielą Przebaczenia Win - od dobrego i pobożnego zwyczaju wzajemnego proszenia o wybaczenie grzechów przed Wielkim Postem i rekolekcjami. Zwyczaj ten przybrał na sile od przykazania Zbawiciela zapowiadającego w dzisiejszym czytaniu ewangelicznym, abyśmy wzajemnie prosili o wybaczanie swoich grzechów, jeśli chcemy, żeby i nam wybaczył grzechy Ojciec Niebieski, Którego my niezliczoną ilość razy przygnębiamy i obrażamy każdego dnia i w każdym czasie.
12 marca 2016, tłum. Dominika Kovačević

Uzdrowienie ludzkiego egoizmu – metropolita Aleppo Paweł (Jazidżi) na Niedzielę Przebaczenia Win

Post to nie zasady ani pusta praktyka religijna. Post to lek na największe ludzkie choroby – egoizm i pychę, które doprowadziły do upadku pierwszego człowieka. Cerkiew wspomina ten upadek w dzień, który zarazem jest ostatnim dniem przed Wielkim Postem. Właśnie o tym mówi metropolita Aleppo Paweł (Jazidżi) w swoim kazaniu na Niedzielę Wygnania Prarodziców z Raju (inaczej Przebaczenia Win), zaznaczając przy tym, że post to nieodzowny element życia cerkiewnego, nawet – a tak naprawdę szczególnie – w dzisiejszych czasach.
|<  <<  <  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99    >